februari 2016

Hur sätta pris?

Price Tag

 

Jag har i tidigare inlägg tagit upp vikten av att definiera sin bransch och att verkligen förstå vad bolaget erbjuder till sina kunder, d.v.s. – vilket existensberättigande bolaget har. När man väl har definierat sin bransch, sina kunder och sitt erbjudande är prissättning en viktig fråga.

Prissättning och affärsmodeller kan göras hur komplexa som helst. Jag fick för en tid sedan en fråga om prissättning av ett par unga entreprenörer. Jag visade då på tre mycket grundläggande modeller, och som kanske också kan vara av intresse för någon er som följer min blogg. De tre modellerna baseras på:

  • Kostnad (cost-plus).
  • Marknadspris.
  • Kundvärde.

Läs mer »Hur sätta pris?

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Världens bästa vd 2015

 

Graf and CSR

Harvard Business Review (HBR) utser varje år de 100 vd:ar som de bedömer vara de bästa företagsledarna i världen. Så också 2015.  I underlaget ingick 907 vd:ar från 896 bolag och som representerade 46 nationaliteter från 30 länder. Urvalet baseras på S&P Global 1200. Detta index omfattar de bolag som står för cirka 70% av värdet på alla världens börser.

Resultatet för 2015 blev intressant och inspirerande då en något oväntad vd tog första platsen.

Läs mer »Världens bästa vd 2015

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail