juli 2016

Rekommendera till en vän?

NPS_Crowd_swe_1000x304_max

Hur sannolikt är det att du kommer att rekommendera företaget till en vän eller kollega? Den frågan möter vi allt oftare efter att vi avslutat ett köp eller varit  kontakt med kundtjänsten på ett företag där vi redan är kund. Men varför ställs då frågan?

Jo, frågan är själva kärnan i mätning av kunders lojalitet med den s.k. Net Promoter Score (NPS) metoden [4]. I det här blogginlägget tar jag upp bakgrunden till mätning av kunders lojalitet med NPS. Men alla metoder som bygger på relativt enkla modeller har självklart också sina svagheter. I nästa blogginlägg ”NPS – några reflektioner” delar jag därför med mig av några reflektioner och kritik till NPS-metoden.

Läs mer »Rekommendera till en vän?

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

Sverige och Stockholm är hett

Stockholm view

Industrifonden sammanställer varje halvår  en marknadsrapport som visar investeringar i unga svenska techbolag. Första halvåret visar att det i Sverige, och speciellt i Stockholm, finns många attraktiva bolag och riskvilliga investerare.

Sverige är alltså just nu en bra plats för venture capital och investeringar i unga bolag. Jag har sedan ett par år förmånen att arbeta i Industrifondens styrelse. Industrifonden investerar i unga bolag som har potential att bli globala aktörer som kan påverka nyskapandet och utvecklingen av svenskt företagande både i och utanför Sverige. Men först och främst investerar Industrifonden i människor – ambitiösa team med stora visioner, ett strategiskt synsätt och förmåga att omvandla planer till verklighet.
Läs mer »Sverige och Stockholm är hett

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail