Poddcast

Personlighetstester

Jag har i ett blogginlägg tagit upp utmaningen att attrahera och behålla talanger. Kreativa personer trivs i team med mångfald, öppenhet för nytänkande och respekt för olikheter. Vid skapandet av framgångsrika talangfulla team är matchning av kunskap, erfarenhet och personlighet helt avgörande.

Ett verktyg för matchning är s.k. personlighetstester. I denna poddcast har jag samtalat med Olov Nordgren om personlighetstester – dels som en del i en rekryteringsprocess och dels vid skapandet av team med ”olikheter som är lika”. Olov jobbar med ledarrekrytering och är representant för Caliper i Sverige.


Rekrytering – att hitta rätt person

I en tidigare blogg tog jag i en poddcast upp personlighetstester som ett verktyg i en rekryteringsprocess och matchningen av personer. I den här podden fortsätter jag samtalet med Olov Nordgren för att få hans syn på rekryteringsprocessen och hur man hittar rätt person.


Karriär och vägval

I den här podden fortsätter jag samtalet – det sista i en serie av tre – med Olov Nordgren för att få hans syn på karriär och karriärplanering. Olov jobbar med ledarrekrytering och är representant för Caliper i Sverige. Han har själv haft en spännande och intressant karriär med ett antal betydelsefulla vägval.


Krognota istället för ränta och amortering

Bernt Magnusson har en lång karriär i näringslivet och är en respekterad näringslivsprofil. Jag har gjort en längre intervju med Bernt som jag delat upp i flera poddavsnitt. I det här första avsnittet tar jag upp Bernts syn på 2016.


Rekommendera till en vän?

Hur sannolikt är det att du kommer att rekommendera företaget till en vän eller kollega? Den frågan möter vi allt oftare efter att vi avslutat ett köp eller varit  kontakt med kundtjänsten på ett företag där vi redan är kund. Men varför ställs då frågan? Om du hellre vill läsa om NPS – titta på upplägget på bloggen.


NPS – några reflektioner

I min förra podd ”Rekommendera till en vän” (se ovan) tog jag upp bakgrunden till mätning av kunders lojalitet med Net Promoter Score, NPS. Metoden är enkel att använda och mycket populär bland kommersiella företag och offentliga verksamheter. Men som alla metoder som bygger på relativt enkla modeller har den också sina svagheter. I denna  podd delar jag med mig av några reflektioner och viss kritik till NPS-metoden.  Om du hellre vill läsa om NPS – titta på upplägget på bloggen

 


Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *