Hört i USA – maj 2015

US flag
Bild: Shutterstock.

Många självklarheter och gamla bekanta – men som tål att upprepas.

Jag har precis kommit hem till Sverige efter drygt en vecka i USA. Jetlaggen sitter fortfarande i, men efter ett USA-besök känner jag mig – som alltid – positivt inställd till de flesta problemen hemmavid. Allt är möjligt! Under veckan plockade jag upp en hel del gammal och ny visdom:

  • Kom alltid ihåg att alltid, alltid hålla det enkelt.  Mer komplexa lösningar är dyrare och gör att fler saker går fel. De flesta innovationer baseras på förenklingar.
  • Tänk på att varje försäljning innebär ett köp. Och du måste få kunden att vilja köpa! Det innebär bl.a. att du måste förstå din kunds köprocess och hur du kan underlätta den.
  • Ett bra sätt att få konkurrenter är att leverera undermåliga produkter som du sedan måste ”fixa” på marknaden.
  • Ekonomiska överväganden går ut på att göra val mellan konkurrerande alternativ, mellan att köpa idag eller att spara och köpa senare. Detta gäller både i vårt privata liv och i näringslivet. ”Jam to day or jam tomorrow”. Med dagens negativa ränta vill Riksbanken att vi väljer ”jam today”.
  • Åk och fiska, läs en bok, lyssna på musik, eller bara koppla av, men behåll problemet i dina tankar så kan du hitta en oväntad lösning. Det var precis vad Newton gjorde under äppelträdet. Värt att tänka på då vi under stress, och med många arbetstimmar, försöker hitta snabba och smarta lösningar.
  • Ekonomi är en svår och ingen exakt vetenskap. Ekonomisk forskning är i vissa avseenden t.o.m. svårare än naturvetenskap eftersom det inte går att göra kontrollerade laboratorieförsök samt att människor inte alltid är rationella och förutsägbara. Försök och undersökningar måste göras ute i verkligheten, på marknaden och ute bland människor.  Det är dessutom svårt att upprepa försöken eftersom de som ingår i undersökning får nya insikter (p.g.a. undersökningen) och därför kan svara annorlunda om frågan upprepas.
  • Man måste ge sig ut och segla för att hitta nya grund. Många marknader har barriärer som försvårar/hindrar etablering av nya bolag. Vissa barriärer är synliga, andra osynliga. I vissa fall måste man etablera sig på en marknad för att upptäcka hindren. Man måste med andra ord ta investeringen innan man har alla svaren.
  • Fail fast! Testa din idé snabbt för att se om den fungerar eller är värdelös. Det är igen idé att spilla tid på en värdelös idé. Dessutom kan testet ge nya insikter och upphov till en bättre idé. Hur vanligt är det inte att styrelsen eller ledningen i bolaget avvaktar med t.ex. ett investeringsbeslut i en ny produkt för att få ytterligare information. En ” testbudget” är en lösning att ”fail fast”.
  • Information kostar – men det blir dyrare att avstå från att köpa information som är avgörande för ett beslut.
  • Det finns inga gratisluncher (har vi hört förr). Men det tål att upprepas att inget är gratis. Alla produkter och tjänster innebär kostnader i förbrukning av råvaror, material och/eller tidsinsats. Detta gäller även om du får råd och hjälp av någon snäll person – som bjuder på sin tid som hon/han har en alternativ användning för.  Vi vet också att vi inte idag betalar för den miljöpåverkan som vår konsumtion för med sig – men vi vet också att räkning förr eller senare kommer.
  • Egentligen är den verkliga kostnaden den s.k. alternativa kostnaden. Eftersom du i varje situation har ett antal alternativ att välja bland är det inte säker att du valt det bästa. Alternativkostnaden är en fiktiv kostnad för den förlorade intäkten från det bättre alternativet du inte valt att nyttja.
  • Vissa bakåtsträvarare trort fortfarande att jorden är platt! 🙂
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *