Vad, vem och hur?

What
Vad? Bild: Shutterstock.

Tre frågor

Det är viktigt för alla verksamheter som säljer produkter och tjänster att åtminstone i samband med uppdatering av sina affärsplaner svara på tre grundläggande frågor:

  • Vad ska vi sälja?
  • Vem säljer vi till?
  • Hur ska vi sälja?

Det är naturligtvis speciellt viktigt att ställa dessa tre frågor innan man börjar någon typ av verksamhet som erbjuder produkter och tjänster till försäljning.

"Business as usual" är riskfyllt i en föränderlig värld.
Business as usual är riskfyllt i en föränderlig värld.

Vi lever i föränderlig värld där kundernas behov snabbt förändras och marknader omdefinieras. Det är därför nödvändigt även för etablerade verksamheter att med jämna mellanrum att kalibrera sin affär. Ny teknik, nya sätt att distribuera produkter och tjänster medför att nya konkurrenter med nya affärsmodeller kan etablera sig på marknaden. ”Competition comes from everywhere”!

Läs mer under ”Affärsplanering”.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *