Hoppa till innehåll

Gigekonomin

Gig woman
Bild: Shutterstock.

I gigekonomin ersätts fasta anställningar av tillfälliga gig. En synonym är ”on-demand-ekonomin”. Att giga inte ska förväxlas med prefixet giga som betecknar en miljard, t.ex. en gigabyte (1 GB).

För att möta ökade kundkrav måste företagens flexibiliteten öka. Detta leder i sin tur till en förändrad arbetsmarknad där allt fler företag och verksamheter använder sig av interimslösningar. Företagen kan helt enkelt inte låsa fast sig i fasta anställningar med fel kompetenser. Detta har i sin tur öppnat arbetsmarknaden för s.k. frilansare. Mellan 20–30 procent av arbetsstyrkan i USA och Europa utgjordes av gigare (år 2016). Andelen bara växer – man beräknar att 40 procent av den totala arbetsföra befolkningen i USA kommer att vara frilansare år 2020.

Drivkrafter

Det finns i huvudsak tre drivkrafter bakom utvecklingen av gigekonomin:

  1. För att hänga med i konkurrensen måste företagen ha tillgång till specifik spetskompetens. Utmaningen blir att hitta rätt person med rätt kompetens och personlighet till en specifik uppgift här och nu. I den globala strävan att effektivisera och strömlinjeforma sina organisationer är företagen inte alltid beredda att betala för spetskompetensen med en heltidsanställning eftersom kompetensbehovet kanske bara gäller för ett tidsbegränsat uppdrag.
  2. Frilansare vill ha friheten att välja uppdragsgivare, när man jobbar, hur man jobbar och erbjuder sina tjänster genom sitt eget bolag.
  3. Digitaliseringen och Internet möjliggör matchning, dvs. att frilansaren och uppdragsgivaren kan hitta varandra. Internet gör det även möjligt för frilansaren att jobba på distans och t.o.m. från sitt hemmakontor.

Ordets ursprung

Själva ordet gig anses vara en kortform för engelska ”engagement ” (sv. engagemang). Ett gig har sitt ursprung som en slangterm bland jazzmusiker 1920-talet och började då användas som benämning för ett musikalisk framträdande. Den första dokumenterade användningen av gig fanns i en rubrik i Melodi Maker den 7 september 1926: ”One Popular Gig Band Makes Use of a Nicely Printed Booklet” (enl. The Oxford English Dictionary).

 

Läsa mer:

1 kommentar till “Gigekonomin”

  1. Hej Christer

    Jag tror att det finns ett stort kommersiellt värde i den utveckling du beskriver. Det blir mindre transaktionsspill i ekonomin på och de som gör ”gig” gör det fokuserat. Jag tror styrelser och ledningar bör se över sin HR-strategi med det i beaktande. Samtidigt tror jag framgång bygger på relationer över tid, väldigt lång tid.

Lämna ett svar till Mats Franzen Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *