Hoppa till innehåll

Webbdagarna 2016

Inspiration i påsk

Easter eggs

Jag har besökt Webbdagarna nu i veckan 22-23 mars. Det är Sveriges ledande event och mötesplats för alla som arbetar med digitala medier och kanaler. Konferensen anordnas av Internetworld och samlar 1600 deltagare. Om du vill följa digitala utvecklingen och upptäcka nya affärsmöjligheter så kan jag kan varmt rekommendera att besöka eventet – nu i år i Malmö den 17-18 maj eller i Göteborg den 21-22 september. I Stockholm hålls eventet nästa gång den 21-22 mars 2017. Det var sammantaget mycket proffsigt upplagt med många bra och inspirerande talare.

Det är självklart mycket information som jag fick del av under dagarna två. Jag kan här i bloggen bara dela med mig av några få och förhoppningsvis inspirerande intryck. 

Kunden i fokus

Årets tema var ”kunden i fokus” – tekniken driver möjligheterna och det är lätt att glömma bort oss användare. Digitaliseringen har också gett mer makt till kunden och som idag är mindre lojal, svår att läsa och komplex.  Även om ”kunden i fokus” kan verka vara ett slitet tema så tål det att upprepas, speciellt inom områden i snabb förändring drivet av ny digital teknik. Sagt av Steve Jobs:

  • Regel 1: Kunden har alltid rätt.
  • Regel 2: Om kunden råkas ha fel så läs regel 1 än en gång.

Presentationerna gav mig en uppdatering på utvecklingen och förändringstakten inom olika områden. Fokus i flera presentationer var svårigheten att nå kunden nu när traditionell reklam inte längre är effektiv. Vi känner alla av krafterna i förändringarna och digitaliseringens konsekvenser i våra privata liv, näringslivet samt samhället i stort.  Mycket har ändrats och vi står inför än mycket större, accelererande förändringar!

Cyperfilosofi

Key-note första dagen var Alexander Bard, cyperfilosof och författare. Hans senaste bok ”Syntheism – Creating God in the Internet Age”  är värd att läsa. Alexander är ju alltid intressant att lyssna till, även om jag inte håller med i allt. Han är ju en fantastiskt bra, inspirerande kommunikatör och tog bl.a. upp:

  • Att 40-åringen lever i den ”riktiga” världen och har svårt att förstå den ”digitala” världen. För 20-åringen gäller motsatsen. Hon eller han lever i den digitala världen och har svårt att förstå den riktiga.
  • Att man på  många platser har försökt att kopiera Silicon Valley. Men det misslyckas eftersom Silicon Valley har sin grund i hippiekulturen och dess pårökta inspiratörer.
  • Att våra bolag fortfarande är organiserade efter en militärisk modell. Den har sin grund i Napoleons armé med generalen i topp med rapporterande befäl, underbefäl och med kanonmaten längs ned (Alexanders benämning). Det som nu hänt är att de som är längts ned i hierarkin kan kommunicera med varandra med hjälp av internet och digital teknik. Detta leder till förändringar i hur våra bolag och verksamheter ska styras och dessutom det ökar kundens makt i relation leverantören.
  • Att online marketing funkar inte längre – det är online communication som gäller.

NPS

Caroline Rudbeck, Head of Group Communication på Dustin Group, delade med sig av hur Dustin jobbar med NPS (Net Promotor Score). NPS är en vedertagen metod som går ut på att mäta hur nöjda kunderna är genom att besvara frågan: Hur troligt är det att du skulle rekommendera företaget, produkten eller tjänsten till en vän eller kollega? Jag kommer in en kommande blogg att närmare beskriva NPS-metoden.

Millennials

En mycket inspirerande talare var Adam Smiley Poswolsky. Han menar att millennials (födda 1980-2000) inte är ”The Me, Me, Me Generationen” utan ”The Purpose Generation”. Millennials vill ha arbeten som är:

  • Meningsfulla, med ett coachande, utvecklande och lärande ledarskap.
  • Flexibla, med möjligheter att jobba på distans och med bra balans i livet.

Han definierade också vad ett meningsfullt arbete ska innehålla, det ska:

  • Reflektera vem du är och vilka intressen du har.
  • Göra det möjligt för dig att kunna utnyttja och dela med dig av din begåvning för att hjälpa andra.
  • Erbjuda en samlingsplats (community) av positiva människor (believers) som uppmuntrar till beslut och handling.
  • Ge dig tillräcklig finansiell ersättning så att du kan leva liv du väljer att leva.

Adam konstaterade också att millennials byter jobb vart tredje år (idag byter vi vart femte år) och att 65% av våra barn kommer att jobba med jobb som inte finns idag.

Reklam

Vi är många som är så trötta på all reklam som vi tvingas titta på – både på nätet och i andra medier. Och som någon av talarna sa: ”Det är som att tvingas äta en dålig förrätta innan man får äta den delikata huvudrätt som man själv valt”. En konsekvens av detta är att t.ex. mer än hälften av alla unga läsare på nätet använder någon form av ”add blocker”. Vi är många som föredrar reklamfria TV-kanaler, eller så spelar vi in programmen med reklam för att kunna spola förbi reklamavsnittet.

Men hur ska då våra bolag och verksamheter kunna nå kunder och konsumenter som skippar all reklam? Vigor Sörman, grundare och vd på Splay, visade på ett exempel med med bloggaren Clara Henry och hennes samarbete med Always.

Det handlar alltså om kommunikation – inte direktreklam. Clara Henry utnyttjar antal sociala plattformar och har t.ex. nästan 400 000 följare på båda sina kanaler på Youtube och Instagram. Det är dubbelt så många läsare som Veckorevyn, Damernas Värld, Elle, Plaza Kvinna och Style By har tillsammans.

Det är självklart en svår balans att använda kända bloggare, med en stor följarbas, för mer riktad reklam. Det finns uppenbara risker både för bloggaren och företagen. Bloggarna har ju oftast byggt upp ett stort förtroende med sina följare och måste därför göra helt oberoende tester av produkter (och tjänster). Det måste vara produkter som bloggaren själv använder och personligen kan gå i god för och rekommendera. Om bloggaren upplevs manipulativ, och köpt av ett företag, så är förtroende snabbt förbrukat och kommunikationen inte mer värd än traditionell reklam.

Tre saker Vigor tog upp som sammanfattning:

  1. De nya digitala innehållsskaparna går om de traditionella medierna i räckvidd.
  2. Det traditionella reklambudskapet har tappat sin slagkraft. Nu måste du skapa ett innehåll som folk vill titta på och inte skippa.
  3. Var i  ständig dialog med din målgrupp. Inspirera dem, underhåll dem, lär dem och lyssna på dem.

Meningslös robot

En inspirerande ung entreprenör är Simone Giertz. Hon har specialiserat sig på att bygga meningslösa robotar – bara för att det är kul och lärorikt. Simone levererade ett par självklara sanningar om innovation och utveckling:

  • Det bästa sättet att lära sig saker är att bygga dem.
  • Idéer först, sedan verktygen.
  • Dina idéer kan vara större än du själv, d.v.s. det kan initialt vara omöjligt att bedöma betydelsen, storheten och användningen av din idé.

Exempel på en av Simones robotar:

Virtual Reality – VR

Jens Christensen, medgrundare och vd på Jaunt höll en intressant föreläsning om ”The transformative impact of Cinematic VR”. VR kommer att förändra inte bara film utan också kommunikation med musik, sport, reseberättelser, reklam och nyheter. Och VR är inte bara något för den unga generationen – titta på filmen nedan:

Slutsats

Att våra bolag och verksamheter är i förändring och står inför stora förändringar är i inget nytt. Föredragen på Webbdagarna bekräftar i högsta grad detta. Det jag speciellt tar med mig är de förändringar som måste till för att attrahera talanger. Det omfattar bl.a. bolagets verkliga syfte, dess organisation och dess ledarskap.

En obesvarad fråga är dock: Vem ska finansiera produktionen av innehållet i de traditionella mediekanalerna när de inte reklam inte längre effektiv? Detsamma gäller nätet. Endast 4% av besökarna på en webbsida klickar på en reklambanner. Det är i vart fall uppenbart att nuvarande affärsmodeller behöver en redesign.

Det var två mycket intressanta och inspirerande dagar.

 

2 kommentarer till “Webbdagarna 2016”

  1. Tack Christer!
    Missade webbdagarna men nu fick jag ju vara med, lite grand ändå. ”Kunden i fokus” är ett uttryck vi svängt oss med länge utan att riktigt tänka oss in i vad det betyder. Många säger det, få lever efter det. Grunden till att sätta kunden i fokus är EMPATI! Det vill säga att tänka utifrån och in och inte tvärtom. EMPATI är centralt idag, grunden till bra kommunikation, oavsett internet eller real life.

    1. Tack för kommentar Olov – och jag håller med! Adam Smiley Poswolsky berörde det i sitt föredrag på ett bra sätt: ”Be a brand with a mission”! och ”Design products that are more than products”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *