Frilans

Freelancer
Bild: Shutterstock

Hur är det att vara frilansare? Den frågan har jag fått flera gånger under sommaren. Det är från vänner som funderar på att ta steget och starta eget bolag och anställa sig själv. Mitt korta svar på frågan är att det är spännande och fantastiskt kul – även om det är mer riskfyllt avseende månadsinkomsten och att jag jobbar fler timmar än tidigare.

Jag har över åren träffat, och träffar många, frilansare inom bl.a. affärsutveckling, ekonomi, reklam och har med dem ofta diskuterat vad som är drivkraften för att starta eget företag och försöka försörja sig själv. Det svar jag får oftast är friheten att välja när och hur man jobbar, att jobba i sitt eget bolag samt välja vem man jobbar med. Men vi är alla eniga om att man inte styr sin tid – men sina uppdrag.

Legoknekt

Att frilansa är inget nytt. Själva ordet tros komma från Walter Scotts bok om Ivanhoe. Där används det som beteckning på en riddare som är fri att sälja sina tjänster till vem han ville – en s.k. ”free-lance”. Lans är en typ av spjut . En synonym till en free-lance är legoknekt.

Free-lancer
Bild: Shutterstock

Med frilansare menas idag en person som inte är fastanställd utan tar tidsbegränsade uppdrag. Många är egenföretagare och bedriver sin verksamhet i bolagsform, men du kan även vara korttidsanställd frilansare för ett visst uppdrag. Din uppdragsgivare betalar då in skatter och socialavgifter.

Många yrkesgrupper har under lång tid frilansat. Hit hör många inom kreativa yrken som journalister, fotografer, författare och konstnärer. Under de senaste tio åren har frilansandet spritt sig till fler yrken. Exempel här är ensamkonsulter inom affärsutveckling, affärsledning, reklam, programmering, m.fl. Ofta har den som startar eget för att frilansa minst 10 års erfarenhet från ett eller flera specifika områden.

 

Global trend

Frilansning är en ökande global trend. Drivkrafterna är i huvudsak tre:

  1. De stora företagen vill och måste ha tillgång till specifik spetskompetens. I den globala strävan att effektivisera och strömlinjeforma sina organisationer är bolagen inte alltid villiga att betala för den kompetensen med en heltidsanställning. Det finns många exempel på företag som sagt upp kvalificerade medarbetare för att sedan ”återanställa” på deltid och på konsultbasis. En del av de som startar eget och frilansar gör det alltså därför att de är tvungna eftersom de blivit uppsagda. För köparna av tjänster erbjuder systemet med frilansare ett nästan oändligt utbud av tjänster och leverantörer att välja mellan och de betalar bara för den tjänst de i stunden behöver.
  2. Vi som startat eget och försörjer oss själva gör det oftast för att få en bättre balans mellan jobbet och det privata livet. Drivkraften är inte att tjäna mer pengar, utan snarare att kunna utveckla sig både professionellt och personligt. Genom att jobba med flera krävande kunder bygger vi upp och vidgar vår kompetens. Vi vill ha flexibilitet att jobba som vi vill, när vi vill och gärna välja med vem vi vill jobba. Jag kanske vill jobba hårt under förmiddagen för att sen ta en paus och gå till gymmet eller ta en joggingrunda. Sedan är jag laddad för att göra ett nytt arbetspass på eftermiddagen och hela kvällen. De stora förtegen kan vanligtvis inte erbjuda den flexibilitet som många av oss vill ha. Många som frilansar är beredda att jobba fler timmar jämfört med en fast anställning. Jobb, hobby och fritid flyter ihop. Vi brinner för vårt lilla bolag, våra erbjudanden och våra kunder.
  3. Med Internet har möjligheterna för oss frilansare ökat. Vi kan marknadsföra oss själva och våra tjänster på ett helt annat sätt än tidigare. Internet gör det möjligt att utöka vi vår marknad och nå fler kunder. Du börjar med en egen webbsida för att i nästa steg utöka ditt tjänsteerbjudande. Det kan omfatta nya digitala tjänster inom program- och webbutveckling, online bokföring, datalagring, översättning till andra språk m.m. Ett utökat erbjudande kan också omfatta helt nya, innovativa tjänster som inte finns idag. Runt frilanstjänster har det startats upp närliggande supporttjänster. Ett exempel är portalen Guru som matchar köpare och säljare genom en mäklartjänst online. Ett annat exempel är bolag som erbjuder faktureringstjänster för dig som vill frilansa men inte (än) har ett bolag från vilket du kan fakturera. Men kontrollera alltid kostanden och jämför alternativ innan du använder supporttjänster.

Att tänka på innan du startar

 Vad ska du erbjuda

Du ska antagligen erbjuda tjänster som bygger på ditt kunnande, men tänk igenom ditt erbjudande mer i detalj. Beskriv vad du ska sälja och hur du ska paketera dina tjänster. Försök att hitta något som gör dig och ditt erbjudande annorlunda – det finns många konsulter ute på marknaden. Gör en enkel affärsplan.

Kunder

Antagligen har du också en bra bild över vilka som är dina första kunder. Men det är ändå viktigt att beskriva kunderna, hur du ska nå dem och hur du ska ta betalt. Beskriv hur din affärsmodell ser ut och hur du ska tjäna pengar. Undersök också om och hur du kan utvidga din affär genom nya kunder och/eller nya tjänster. Se exempelvis www.freelancer.com.

Kalkyl och budget

När vet vad du ska sälja och hur din affärsmodell ser ut är nästa steg att göra en kalkyl på vad uppstarten kostar och hur du ska finansiera den. Första året är alltid tufft. Det är bra om du har en buffert så att du inte behöver ta ut lön under första året. Då kan du investera överskottet för att bygga upp bolaget. Förhoppningsvis kan du också bygga upp en buffert för kommande år – din intjäning kommer ju att variera med uppdrag och fakturering.

Bolagsbildning

Registrera gärna ditt bolag året innan du ska köra igång eftersom det är en fördel om du vill ta utdelning efter första verksamhetsåret. Om du har bråttom att komma igång kan du köpa ett registrerat bolag. Men om du vill spara 10.000 kr är det rätt enkelt att sätta upp ett aktiebolag med ett aktiekapital på 50.000 kr. Bolagsverket har bra instruktioner på sin hemsida och på Verksamt.se. Här finns även hjälp och mallar för bolagsbildning, bolagsordning, affärsplan, budget m.m.

Revisor

Om du väljer att starta ett aktiebolag kan du välja att inte ha någon revisorn om bolaget inte har fler än 3 anställda (i medeltal), inte mer än 1,5 miljoner kr i balansomslutning, eller inte mer än 3 miljoner kr i nettoomsättning. Två av dessa villkor måste vara uppfyllda under räkenskapsåret. Idet fall du tar in extern finansiering i uppstarten kan det vara bra – eller ett krav – att ha revisor. Om du är den enda som är anställd i bolaget där du finansierar verksamheten med egna och bolagets medel samt inte har några långa skulder i balansräkningen kan du välja att inte ha revisor. Hur mycket du sparar beror på verksamhetens omfattning, men uppskattningsvis kan det röra sig om 10-30.000 kr för ett mindre bolag.

Skatteverket

I samband med registreringen av bolaget på Bolagsverket ska du även registrera bolaget för företagsbeskattning, arbetsgivaravgifter och momsredovisning. Det finns bra beskrivningar om hur du ska göra på Skatteverkets hemsida. Tveka inte att ringa deras telefonservice om du har frågor.

Banken

Ta tidigt kontakt med din bank för att sätta upp kontonummer, betalnings- och faktureringsrutiner. Du behöver ett bankkonto redan i samband med uppstarten för insättning och överföring av aktiekapitalet.

Skyddsnät

Som egen företagare måste du själv se till att du har tillräckligt täckande sjuk- och pensionsförsäkringar. Detta är en djungel att hitta rätt i. Ta därför gärna hjälp av en oberoende rådgivare för att ta fram ett upplägg som passar dig och din situation.

Hemsida

Sätt snabbt upp en egen hemsida och eventuellt en blogg. Du behöver inte kunna koda själv för att sätt upp hemsidan. Om du vill göra det själv är WordPress ett alternativ, och det finns massor med filmklipp på Youtube som visar hur man kommer i gång. Jag tycker att det är en fördel med en egen registrerad domän istället för att använda WordPress domäntjänst. Det ger större frihet.  Det finns många utmärkta domäntjänster idag och jag använder själv one.com. De har även installation av WordPress direkt in på domänen. I din fortsatta marknadsföring och nyhetsuppdatering bör du använda och uppdatera sociala media som Facebook, Linkedin, Twitter m.fl.

Bokföringen

Bestäm om du ska göra bokföringen själv eller lägga ut den till en bokföringsfirma. Här finns det många att välja bland – även de som frilansar. Det finns idag också många tjänster på nätet som du kan använda om du vill göra det själv. Jag använder själv Visma eEkonomi. Det är en molntjänst, du lagrar inget på din egen dator, når din bokföring från vilken dator som helst och slipper göra back-up. Som tillägg till bokföringstjänster finns anpassade program för bokslut, årsredovisning och deklaration samt kurser för att komma igång. På nätet finns många bra handledningar och tips hur man konterar olika intäkts- och kostnadsslag.

Nätverk

Undersök om du kan – och vill – ingå partnerskap med andra konsulter för att t.ex. jobba som underkonsult.  De är även nödvändigt att vara med i olika nätverk med andra frilansare. Avsätt tid för att luncher, en kopp kaffe och att gå på nätverksträffar för att mingla. Min erfarenhet är tyvärr att det är fler säljare än köpare på de flesta nätverksträffar, och därför inte ett forum för omedelbara nya affärer. I vart fall inte för mig. Se det som en del av din upplärning och långsiktiga marknadsföring. Men man vet aldrig om och när en ny kontakt är värdefull.

Kontoret

Det man behöver i uppstarten är en mobiltelefon, dator, skrivare och scanner. Detta ger dig flexibilitet och du kan välja var du vill jobba. En viktig fråga blir ändå om du ska ha kontoret hemma eller om du ska hyra in dig i ett kontorshotell. Jag har valt att ha kontoret hemma och tycker att det har många fördelar. Först av allt sparar jag minst 50,000 kr per år vilket skulle vara kostanden för ett kontor inne i Stockholms city. Flera jag talat med har gjort likadant, i vart fall i uppstarten. Det finns en överdriven tro att man får kollegor och större kontaktytor om man hyr in sig i ett kontorshotell. Men i praktiken har det visat sig att oftast ingen är där – alla är ute hos sina respektive kunder!

Fysiska möten har jag oftast hos kunden, vilket också är en fördel för kunden. Många av mina möten hålls också på telefon i form av telefonkonferenser eller över Skype. Om jag behöver mötesrum finns det många möjligheter att hyra per timme. Kanske kan du låna ett mötesrum av någon kund som du jobbar mycket med. Och om inget finns tillgängligt går det vanligtvis bra att ta  kortare möten på ett lämpligt kafé eller i en lounge på ett affärshotell.

En praktisk fördel med kontoret hemma är att jag har tillgång till allt material, alla pärmar, alla avtal, alla fakturor, dokument, brev, inbjudningar m.m. En nackdel med kontoret hemma är att familj och vänner inte riktigt förstår att det är min arbetsplats och att jag faktiskt jobbar även om jag är hemma. Du får se upp med att inte resten av familjen ser dig som en leverantör av utökade familjetjänster, d.v.s. att plocka ur disken, hänga tvätten, dammsuga, lämna och hämta till skola och dagis, dagliga inköp på ICA m.m. Detta kan tyvärr drabba kvinnor mer än män med hemmakontor. Se upp!

Läs gärna bifogade artikel ”The global evolving workforce”  future outlook” från Dells Evolving Workforce Research 2014

Nästa blogg

I några kommande blogginlägg kommer jag att ta upp möjligheter och utmaningar i att anställa en extern vd i ett ägarlett företag.

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail

2 reaktioner på ”Frilans

  1. Hejja Christer!

    Hoppas du haft en skön sommar! Vi får ta en lunch vid tillfälle.

    Frilans Palmlund på jakt efter nästa uppdrag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.